Univ.-Prof. Mag. Dr. Eva Vetter

Curriculum Vitae

Most Recent Positions

Since September 1, 2011              Professor for Subject Didactics/Language Teaching and Learning Research in the Language Teaching and Learning Research Unit at the University of Vienna (Centre for Teacher Education and Department of Linguistics)

2013–2018                                          Deputy Head of the Centre for Teacher Education (University of Vienna)

Since 2012                                          Co-editor of the International Journal of Multilingualism (together with Danuta Gabrys-Barker)

2010–2018                                          President of the Austrian Association of Applied Linguistics (VERBAL)

2009–2011                                          Treasurer of the International Association of Multilingualism (IAM)

Additional Activities

2011–2017                                          Member of the Board of Gender Studies of the University of Vienna

Since 2011                                          Member of ÖSKO (Österreichisches Sprachenkommitee)

Since 2008                                          Anonymous reviewer for international publications (e.g., BAAL, UNESCO, IJM, Sociolinguistica)

Overview of main research fields, most important activities and achievements 2014-2020

 

for more information see:

lehrerinnenbildung.univie.ac.at/arbeitsbereiche/sprachlehr-und-lernforschung/

homepage.univie.ac.at/eva.vetter/php/wordpress/

Research Interests

Multilingualism, Classroom Research, Discourse Analysis, Language Teaching and Learning Research, Language Contact and Conflict Research, Francophonie

Journal Articles (peer-reviewed)

2019, Translanguaging and Multilingual Texts as a Resource in Superdiverse Classrooms. Cahiers de l’ILOB/OLBI Working Papers 10(2019), 229-248, with Lena Schwarzl (Schwarzl / Vetter), download, doi.org/10.18192/olbiwp.v10i0.3822

2018, Der UniClub – Lernraum für Jugendliche mit Fluchterfahrung und Lehramtsstudierende. In: Erziehung und Unterricht 2018 (7&8), Schwerpunkt: Kinder auf der Flucht, 609-619, together with  Ruth Lhotzky-Willnauer/Daniela Marzoch/Ilija Kugler/Tatjana Atanasoska (Vetter/Lhotzky-Willnauer/Marzoch/Kugler/Atanasoska)

2018, Vetter, Eva / Durmus, DuyguEs waren die Stengel urr aufgewachsen“ Language/s in Education – Going Back and Moving Forward. In: Orbis Scholae 2017 11(3), Languages in Education, Special Issue, 9-27

2015b: Rethinking language conflict: challenges and options. In: International Journal of the Sociology of Language. 2015 (235), 103–118, ISSN (Online) 1613-3668, ISSN (Print) 0165-2516, DOI: 10.1515/ijsl-2015-0016, August 2015

2015a: VERBAL: The Austrian Association of Applied Linguistics. In: European Journal of Applied Linguistics 3(2), 335–342, ISSN (Online) 2192-953X, ISSN (Print) 2192-9521, DOI: 10.1515/eujal-2015-0010, May 2015.

2014: Combining formal and non-formal foreign language learning: first insights into a German-Spanish experiment at university level. In:SALi. Special issue: Teaching and learning foreign languages, 39-50.

Book Chapters

2019, Menschenrechte versus Effizienz? – Spannungsfelder der Schulsprachenpolitik. In: Herdina, Philip / Allgäuer-Hackl, Elisabeth / Melzer Papp, Emese (eds.): Mehrsprachensensibel? Monolinguale Sprachenpolitik trifft auf mehrsprachige Praxis. Innsbruck: innsbruck university press, 125-137; gemeinsam mit Miroslav Janik (Vetter / Janik)

2019, Vetter Eva (accepted): 120. Autochthone Mehrsprachigkeiten. In: Franz-Joseph Meissner / Christiane Fäcke (eds.): Handbuch für Mehrsprachigkeits- und Mehrkulturalitätsdidaktik. Narr-Verlag.

2019 (accepted): Menschenrechte versus Effizienz? Spannungsfelder der Schulsprachenpolitik. In: Herdina, Philip / Allgäuer-Hackl, Elisabeth (eds.): Tagungsband zur Sektion Mehrsprachigkeit im Rahmen der Österreichischen Linguistiktagung 2018, gemeinsam mit Miroslav Janik, Innsbrucker Universitätsverlag.

2018, Schools as Linguistic Space. Multilingual Realities at Schools in Vienna and Brno. In: Kostoulas, Achilleas (ed.): Language Education across borders, Springer, gemeinsam mit Lena Schwarzl und Miroslav Janik (Schwarzl / Vetter / Janik), 211-228.

2017b, Who Speaks What Language to Whom am How. Funk, Hermann / Gerlach, Manja / Spaniel-Weise, Dorothea (eds.): Handbook for Foreign Language Learning in Online Tandems and Educational Settings. Peter Lang, 110-121, DOI: http://dx.doi.org/10.3726/b10732

2017a, Wie viel wirklich geht. Zur Pluralität von language awareness. In: Wochele, Holger / Kaindl, Klaus / Handler, Peter (eds.). Ceci n’est pas une Festschrift. Logos.

2016d, „is peindre ­`DRAWing?“ Eine Konversationsanalyse aufgenommener Tandemgespräche. In: Fink, Elisabeth / Renner, Julia (eds.): Das Projekt FAME. Wien: Löcker, mit Janine Kronsteiner.

2016c, Was die SchülerInnen wirklich aus dem Projekt gemacht haben. In: Fink, Elisabeth / Renner, Julia (eds.): Das Projekt FAME. Wien: Löcker, mit Marie-Luise Volgger.

2016b, Kontaktzone Universität. In: International Lectures 2014-2016. Wien: Studienverlag.

2016a, Educating Teachers – Reflectivity Through a Polish-Austrian Lens. In: Gałajda, Dagmara / Zakrajewski, Paweł /Pawlak, Mirosław (eds.): Researching Second Language Learning and Teaching from a Psycholinguistic Perspective. Studies in Honour of Danuta Gabryś-Barker, 259-272.

2015: Das Potenzial der Widerständigkeit. Subjektbezogene empirische Forschung im mehrsprachigen Klassenzimmer. In: Allgäuer-Hackl, Elisabetz / Brogan, Kristin / Henning, Ute / Hufeisen, Britta / Schlabach, Joachim (eds.): MehrSprachen? – PlurCur! Berichte aus Forschung und Praxis zu Gesamtsprachencurricula. Reihe: Mehrsprachigkeit und multiples Sprachenlernen, Nr. 11, Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2015, 231-262.

2015: “Le multilinguisme en question?” – The case of minority language education in Brittany (France). In: Kramsch, Claire / Jessner, Ulrike (eds.) : The multilingual challenge: Cross-disciplinary perspectives. Berlin, New York: Mouton de Gruyter, 115-139, mit Patrick Karl Osterkorn.

science to public

2021, Interview zum Thema „Sprache und Macht“ im Rahmen einer Sendung für Radio Werkklang: https://www.kma.at/produktionen/werkklang

2021, „As diversity grows, so must we.“ Wieso Howards Mantra zur sprachlichen Situation an Südtiroler Schulen passt. Informationsschrift Kindergarten und Schule (Autonome Provinz Bozen, Deutsche Bildungsdirektion), p. 13

2020, Why don’t Policy Makers Listen to Experts (Blog) (Particularly Applied Linguists)? What Language Means to Inclusive Education, multinclude.eu/2020/12/05/why-dont-policy-makers-listen-to-experts-particularly-applied-linguists/

since 2015 cooperation with UniClub (supporting students with refugee migration background): multinclude.eu/2019/10/28/uniclub-supporting-young-refugees-in-austrian-educational-system/

Edited Volumes

2021, Bedingungen und Bezüge politischer und sprachlicher Bildung. sprache macht gesellschaft. Wochenschau Wissenschaft. Herausgegeben von Wegner, Anke; Frisch, Julia; Vetter, Eva; Busch, Matthias) ISBN 978-3-7344-1156-4

2019, International Research on Multilingualism. Breaking with the Monolingual Perspective. Springer. Together with Ulrike Jessner (Vetter/Jessner).

Buchreihe: Sprache im Kontext, gemeinsam mit Monika Dannerer und Jürgen Spitzmüller

Third Party Funding

 

Compass - orientating you towards your best international mobility choice

Laufzeit: 01.09.2020–30.06.2023
Förderung: Erasmus+
Projektnummer: FA600032, 2020-1-FR01-KA203-5B56D62E

 

Language Learning Online in the age of Mobility (LLOM)

Laufzeit: 01.09.2018–31.08.2021
Förderung: Erasmus+
Projektnummer: FA600018, 2018-1-FR01-KA203-048136

 

BuddySystem

Laufzeit: 01.09.2017–31.05.2020
Förderung: Erasmus+

lehrerinnenbildung.univie.ac.at/arbeitsbereiche/sprachlehr-und-lernforschung/forschungsprojekte/laufende-projekte/buddysystem/

 

Sprachraum Schule (österreichisch-tschechische Aktion): Mehrsprachige Realität an Schulen in Wien und Brünn

Laufzeit: 01.01.2017–31.12.2017
Förderung: AKTION Österreich-Tschechische Republik & Zentrum für LehrerInnenbildung

lehrerinnenbildung.univie.ac.at/arbeitsbereiche/sprachlehr-und-lernforschung/forschungsprojekte/abgeschlossene-projekte/aktion/

 

MEVIEL – mehrsprachig vielfältig

kompetitiv, PI
FA 452002; 1. 2. 2012 – 30. 6 2014, 38.000 EUR
Österreichisches Bundesministerium für Bildung und Frauen and Europäischer Sozialfond, http://fdz-sprachen.univie.ac.at/forschung/einzelansicht/article/meviel-mehrsprachig-vielfaeltig-1/?tx_ttnews[backPid]=149943&cHash=47cfcee0aa7e715aa2e8643b4e2dcb12

 

L3-TASK

kompetitiv, PI
FA 452003, 1. 12. 2013- 31. 11. 2016, 398.188 EUR
Education, Audivisual and Culture Executive Agency / Lifelong Learning Programme
543237-LLP-1-AT-KA2-KA2MP

FAME – Förderung von Autonomie und Motivation durch E-Tandems

competitive, PI

FA 600001, 1.10.2013-30.9.2016, 166.676,27 EUR
bmwfw / Sparkling Science

fame.univie.ac.at/home

 

 

 

Teaching activities and Supervision 2014-2020

 

7 abgeschlossene Dissertationen

Dr.in Claudia Pellegrini

What Polyglots Can Teach Us. Language Maintenance in Multilinguals from a Dynamic Model of Multilingualism Perspective

Betreuung: Ulrike Jessner-Schmid, Eva Vetter
Zeitraum: 2014-2020

Mag. Dr.in Lena Schwarzl, BA

Ein mehrperspektivischer Blick in das Translanguaging-Klassenzimmer – selbstbezogene Überzeugungen und Klassenklima im Fokus

Betreuung: Eva Vetter
Zeitraum: 2016-2020

Dr.in Julia Renner, BA Bakk. MA

Sprachenlernen im eTandem – Zur Interaktion in Chinesisch-Deutsch eTandems hinsichtlich Chinesisch als Zielsprache

Betreuung: Eva Vetter
Zeitraum: 2014-2019

Dr.in Zuzana Toth, MA

The acquisition of tense and aspect in L3 Italian

Betreuung: Eva Vetter, Maria G. Lo Duca
Zeitraum: 2012-2018
Kontakt: zzn.toth@gmail.com

Mag.rer.soc.oec. Mag.phil. Dr. Yasmin El-Hariri

Sprachenlernen in Online-Tandems. Potenzial und Herausforderungen aus der Perspektive der Lernenden

Betreuung: Eva Vetter
Zeitraum: 2014-2017

Mag. Dr. Christina Bazant-Kimmel

Chinesische Texte lesen lernen: Aktionsforschend begleitete Entwicklung und Erprobung eines didaktischen Konzepts zur Schriftsprachlichkeit chinesischer Gebrauchstexte

Betreuung: Richard Trappl, Eva Vetter
Zeitraum: 2013-2017

MMag.a Dr.in Evelyn Dürmayer

Le fil d´Ariane – le français à la Cour de justice de l´Union Européenne à Luxembourg

Betreuung: Eva Vetter
Zeitraum: 2007-2017