Univ.-Prof. Mag. Dr. Eva Vetter
Univ.-Prof. Mag. Dr. Eva Vetter
Curriculum Vitae
Most Recent Positions
Since September 1, 2011 Professor for Subject Didactics/Language Teaching and Learning Research in the Language Teaching and Learning Research Unit at the University of Vienna (Centre for Teacher Education and Department of Linguistics)
2013–2018 Deputy Head of the Centre for Teacher Education (University of Vienna)
Since 2012 Co-editor of the International Journal of Multilingualism (together with Danuta Gabrys-Barker)
2010–2018 President of the Austrian Association of Applied Linguistics (VERBAL)
2009–2011 Treasurer of the International Association of Multilingualism (IAM)
Additional Activities
2011–2017 Member of the Board of Gender Studies of the University of Vienna
Since 2011 Member of ÖSKO (Österreichisches Sprachenkommitee)
Since 2008 Anonymous reviewer for international publications (e.g., BAAL, UNESCO, IJM, Sociolinguistica)
Overview of main research fields, most important activities and achievements 2014-2020
for more information see:
lehrerinnenbildung.univie.ac.at/arbeitsbereiche/sprachlehr-und-lernforschung/
homepage.univie.ac.at/eva.vetter/php/wordpress/
Research Interests
Multilingualism, Classroom Research, Discourse Analysis, Language Teaching and Learning Research, Language Contact and Conflict Research, Francophonie
Journal Articles (peer-reviewed)
2019, Translanguaging and Multilingual Texts as a Resource in Superdiverse Classrooms. Cahiers de l’ILOB/OLBI Working Papers 10(2019), 229-248, with Lena Schwarzl (Schwarzl / Vetter), download, doi.org/10.18192/olbiwp.v10i0.3822
2018, Der UniClub – Lernraum für Jugendliche mit Fluchterfahrung und Lehramtsstudierende. In: Erziehung und Unterricht 2018 (7&8), Schwerpunkt: Kinder auf der Flucht, 609-619, together with Ruth Lhotzky-Willnauer/Daniela Marzoch/Ilija Kugler/Tatjana Atanasoska (Vetter/Lhotzky-Willnauer/Marzoch/Kugler/Atanasoska)
2018, Vetter, Eva / Durmus, Duygu „Es waren die Stengel urr aufgewachsen“ Language/s in Education – Going Back and Moving Forward. In: Orbis Scholae 2017 11(3), Languages in Education, Special Issue, 9-27
2015b: Rethinking language conflict: challenges and options. In: International Journal of the Sociology of Language. 2015 (235), 103–118, ISSN (Online) 1613-3668, ISSN (Print) 0165-2516, DOI: 10.1515/ijsl-2015-0016, August 2015
2015a: VERBAL: The Austrian Association of Applied Linguistics. In: European Journal of Applied Linguistics 3(2), 335–342, ISSN (Online) 2192-953X, ISSN (Print) 2192-9521, DOI: 10.1515/eujal-2015-0010, May 2015.
2014: Combining formal and non-formal foreign language learning: first insights into a German-Spanish experiment at university level. In:SALi. Special issue: Teaching and learning foreign languages, 39-50.
Book Chapters
2019, Menschenrechte versus Effizienz? – Spannungsfelder der Schulsprachenpolitik. In: Herdina, Philip / Allgäuer-Hackl, Elisabeth / Melzer Papp, Emese (eds.): Mehrsprachensensibel? Monolinguale Sprachenpolitik trifft auf mehrsprachige Praxis. Innsbruck: innsbruck university press, 125-137; gemeinsam mit Miroslav Janik (Vetter / Janik)
2019, Vetter Eva (accepted): 120. Autochthone Mehrsprachigkeiten. In: Franz-Joseph Meissner / Christiane Fäcke (eds.): Handbuch für Mehrsprachigkeits- und Mehrkulturalitätsdidaktik. Narr-Verlag.
2019 (accepted): Menschenrechte versus Effizienz? Spannungsfelder der Schulsprachenpolitik. In: Herdina, Philip / Allgäuer-Hackl, Elisabeth (eds.): Tagungsband zur Sektion Mehrsprachigkeit im Rahmen der Österreichischen Linguistiktagung 2018, gemeinsam mit Miroslav Janik, Innsbrucker Universitätsverlag.
2018, Schools as Linguistic Space. Multilingual Realities at Schools in Vienna and Brno. In: Kostoulas, Achilleas (ed.): Language Education across borders, Springer, gemeinsam mit Lena Schwarzl und Miroslav Janik (Schwarzl / Vetter / Janik), 211-228.
2017b, Who Speaks What Language to Whom am How. Funk, Hermann / Gerlach, Manja / Spaniel-Weise, Dorothea (eds.): Handbook for Foreign Language Learning in Online Tandems and Educational Settings. Peter Lang, 110-121, DOI: http://dx.doi.org/10.3726/b10732
2017a, Wie viel wirklich geht. Zur Pluralität von language awareness. In: Wochele, Holger / Kaindl, Klaus / Handler, Peter (eds.). Ceci n’est pas une Festschrift. Logos.
2016d, „is peindre `DRAWing?“ Eine Konversationsanalyse aufgenommener Tandemgespräche. In: Fink, Elisabeth / Renner, Julia (eds.): Das Projekt FAME. Wien: Löcker, mit Janine Kronsteiner.
2016c, Was die SchülerInnen wirklich aus dem Projekt gemacht haben. In: Fink, Elisabeth / Renner, Julia (eds.): Das Projekt FAME. Wien: Löcker, mit Marie-Luise Volgger.
2016b, Kontaktzone Universität. In: International Lectures 2014-2016. Wien: Studienverlag.
2016a, Educating Teachers – Reflectivity Through a Polish-Austrian Lens. In: Gałajda, Dagmara / Zakrajewski, Paweł /Pawlak, Mirosław (eds.): Researching Second Language Learning and Teaching from a Psycholinguistic Perspective. Studies in Honour of Danuta Gabryś-Barker, 259-272.
2015: Das Potenzial der Widerständigkeit. Subjektbezogene empirische Forschung im mehrsprachigen Klassenzimmer. In: Allgäuer-Hackl, Elisabetz / Brogan, Kristin / Henning, Ute / Hufeisen, Britta / Schlabach, Joachim (eds.): MehrSprachen? – PlurCur! Berichte aus Forschung und Praxis zu Gesamtsprachencurricula. Reihe: Mehrsprachigkeit und multiples Sprachenlernen, Nr. 11, Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2015, 231-262.
2015: “Le multilinguisme en question?” – The case of minority language education in Brittany (France). In: Kramsch, Claire / Jessner, Ulrike (eds.) : The multilingual challenge: Cross-disciplinary perspectives. Berlin, New York: Mouton de Gruyter, 115-139, mit Patrick Karl Osterkorn.
science to public
2021, Interview zum Thema „Sprache und Macht“ im Rahmen einer Sendung für Radio Werkklang: https://www.kma.at/produktionen/werkklang
2021, „As diversity grows, so must we.“ Wieso Howards Mantra zur sprachlichen Situation an Südtiroler Schulen passt. Informationsschrift Kindergarten und Schule (Autonome Provinz Bozen, Deutsche Bildungsdirektion), p. 13
2020, Why don’t Policy Makers Listen to Experts (Blog) (Particularly Applied Linguists)? What Language Means to Inclusive Education, multinclude.eu/2020/12/05/why-dont-policy-makers-listen-to-experts-particularly-applied-linguists/
since 2015 cooperation with UniClub (supporting students with refugee migration background): multinclude.eu/2019/10/28/uniclub-supporting-young-refugees-in-austrian-educational-system/
Edited Volumes
2021, Bedingungen und Bezüge politischer und sprachlicher Bildung. sprache macht gesellschaft. Wochenschau Wissenschaft. Herausgegeben von Wegner, Anke; Frisch, Julia; Vetter, Eva; Busch, Matthias) ISBN 978-3-7344-1156-4
2019, International Research on Multilingualism. Breaking with the Monolingual Perspective. Springer. Together with Ulrike Jessner (Vetter/Jessner).
Buchreihe: Sprache im Kontext, gemeinsam mit Monika Dannerer und Jürgen Spitzmüller
Third Party Funding
Compass - orientating you towards your best international mobility choice
Laufzeit: 01.09.2020–30.06.2023
Förderung: Erasmus+
Projektnummer: FA600032, 2020-1-FR01-KA203-5B56D62E
Language Learning Online in the age of Mobility (LLOM)
Laufzeit: 01.09.2018–31.08.2021
Förderung: Erasmus+
Projektnummer: FA600018, 2018-1-FR01-KA203-048136
BuddySystem
Laufzeit: 01.09.2017–31.05.2020
Förderung: Erasmus+
Sprachraum Schule (österreichisch-tschechische Aktion): Mehrsprachige Realität an Schulen in Wien und Brünn
Laufzeit: 01.01.2017–31.12.2017
Förderung: AKTION Österreich-Tschechische Republik & Zentrum für LehrerInnenbildung
MEVIEL – mehrsprachig vielfältig
kompetitiv, PI
FA 452002; 1. 2. 2012 – 30. 6 2014, 38.000 EUR
Österreichisches Bundesministerium für Bildung und Frauen and Europäischer Sozialfond, http://fdz-sprachen.univie.ac.at/forschung/einzelansicht/article/meviel-mehrsprachig-vielfaeltig-1/?tx_ttnews[backPid]=149943&cHash=47cfcee0aa7e715aa2e8643b4e2dcb12
L3-TASK
kompetitiv, PI
FA 452003, 1. 12. 2013- 31. 11. 2016, 398.188 EUR
Education, Audivisual and Culture Executive Agency / Lifelong Learning Programme
543237-LLP-1-AT-KA2-KA2MP
FAME – Förderung von Autonomie und Motivation durch E-Tandems
competitive, PI
FA 600001, 1.10.2013-30.9.2016, 166.676,27 EUR
bmwfw / Sparkling Science
Teaching activities and Supervision 2014-2020
7 abgeschlossene Dissertationen
Dr.in Claudia Pellegrini
Betreuung: Ulrike Jessner-Schmid, Eva Vetter
Zeitraum: 2014-2020
Mag. Dr.in Lena Schwarzl, BA
Betreuung: Eva Vetter
Zeitraum: 2016-2020
Dr.in Julia Renner, BA Bakk. MA
Betreuung: Eva Vetter
Zeitraum: 2014-2019
Dr.in Zuzana Toth, MA
The acquisition of tense and aspect in L3 Italian
Betreuung: Eva Vetter, Maria G. Lo Duca
Zeitraum: 2012-2018
Kontakt: zzn.toth@gmail.com
Mag.rer.soc.oec. Mag.phil. Dr. Yasmin El-Hariri
Sprachenlernen in Online-Tandems. Potenzial und Herausforderungen aus der Perspektive der Lernenden
Betreuung: Eva Vetter
Zeitraum: 2014-2017
Mag. Dr. Christina Bazant-Kimmel
Betreuung: Richard Trappl, Eva Vetter
Zeitraum: 2013-2017
MMag.a Dr.in Evelyn Dürmayer
Le fil d´Ariane – le français à la Cour de justice de l´Union Européenne à Luxembourg
Betreuung: Eva Vetter
Zeitraum: 2007-2017